HOME KONTAKTY MAPA WEBU

HAVÁRIE PROGRESSU

Ruské lodě Progress představují od zastavení letů amerických raketoplánů hlavní spojení s orbitální stanicí ISS. Velmi spolehlivé stroje fungovaly bez problémů více než třicet let. Až do středy 24. srpna 2011.



Po úspěšném startu se měl na konci první fáze letu Progress oddělit od nosné rakety Sojuz-U. To se ale kvůli příliš brzkému ukončení zážehu motoru třetího stupně RD-0110 nestalo. K havárii došlo 325 sekund po startu, přičemž motor třetího stupně měl hořet ještě asi osm a půl minuty.
Navedení na oběžnou dráhu se tak nezdařilo. Moskva ohlásila abnormální situaci, spojení a tok telemetrických dat z rakety i lodě Progress byl ztracen.



DESET POSTIŽENÝCH

Fragmenty stroje, které neshořely při průletu atmosférou, spadly v obydleném regionu Čojské oblasti republiky Altaj, asi 1500 kilometrů severovýchodně od Bajkonuru. Žádné oběti na životech nebyly hlášeny. Výbuch byl prý slyšet na vzdálenost sta kilometrů. Na místě nyní zasahují pohotovostní oddíly. Práci záchranářům ale ztěžuje déšť a špatně dostupný terén.
V Progressu M-12M bychom celkem nalezli nákladu asi 2,9 tuny, z toho 1,2 tuny "suchého" nákladu ve formě jídla, oblečení, léků, náhradních dílů a výbavy pro astronauty, dále 930 kg paliva pro motory stanice, 50 kg kyslíku a 420 kg vody.
„Nakolik je mi známo, stále nenašli jediný fragment. Spojení s krizovým štábem je ale špatné, je těžké se tam dovolat,“ vysvětlil mluvčí altajského ministerstva vnitra Sergej Peškov.
Potenciálním nebezpečím pro životní prostředí i obyvatele může představovat heptyl, což je velmi toxické raketové palivo pro ISS, které měl Progress v nákladovém prostou. Úroveň paprsků gama v regionu odpovídá přírodnímu pozadí a polní laboratoře zatím také nezaregistrovaly znečištění řek Bija a Ob tímto nebezpečným palivem. Přesto se asi deset lidí dostavilo do nemocnice osady Karakokša 100 km od místa pádu rakety se stížnostmi na bolení hlavy, zvýšený tlak a škrábání v krku.

TUBALAROVÉ

Tubalarové, asi 1500členná etnická skupina žijící v Altajské republice, chtějí kvůli pádu Progressu zažalovat ruské úřady. Příslušníci této menšiny se domnívají, že v oblasti dopadu, kterou obývají, vzrostla úroveň radiace. Podle expertů však toxický heptyl shořel v atmosféře. Ani ruské zdravotnické úřady zatím nezaznamenaly žádné stopy po palivu.
Na úterý 31. sprna 2011 je naplánováno jednání tubalarské rady, kde zástupci rozhodnou, zda zažalují ruskou vesmírnou agenturu Roskosmos, nebo vládu. Moskva označuje podobné havárie za neškodné pro životní prostředí. Tubalarové ale tvrdí, že v minulosti již zahynuli dva jejich lidé na otravu chemikáliemi, které se nahromadily v mechu v oblasti, kde rakety obvykle dopadají.

VYŠETŘOVÁNÍ HAVÁRIE

Ztráta lodi Progress i nákladu je jistě politováníhodná, horší ale je, že pro dopravu posádek v lodích SOJUZ na ISS se používá Sojuz-FG, což je odvozená vylepšená verze Sojuzu-U, jaká nesla zmíněný Progress. Blízká budoucnost cest lidí na stanici ISS je proto všelijaká, protože provoz nosných raket Sojuz bude možná nyní na nějaký čas přerušen.
Každopádně ruský premiér Vladimir Putin už ve čtvrtek 25. srpna přikázal Roskosmosu, aby radikálním způsobem změnil kontrolní systém a přejímku kosmických přístrojů jak ve výrobní fázi, tak i těsně před startem. Novinářům to řekl šéf tiskové služby premiéra Dmitrij Peskov. Podle moskevského rozhlasu začala havárii vyšetřovat ruská generální prokuratura.

PŘÍČINA NEHODY

Příčinou nehody bylo selhání generátoru tlakového plynu, který pohání turbínu turbočerpadel motoru třetího stupně. 29. srpna to na tiskové konferenci oznámil mluvčí ruské vesmírné agentury Roskosmos Alexej Kuzněcov. Roskosmos teď hodlá rychle chybu opravit a zabránit jejímu opakování, aby mohly být rakety SOJUZ opět uvedeny do provozu.

OFICIÁLNÍ VYSVĚTLENÍ NEHODY AGENTUROU ROSKOSMOS

Na základě analýzy chování třetího stupně při startu rakety a výsledcích telemetrických dat, se došlo k závěru, že snížená spotřeba paliva v motoru byla způsobena kontaminací traktu, který palivo do motoru přivádí. To vedlo k narušení podmínek provozu a snížení výkonu motoru a jeho následnému vypnutí. Členové vyšetřovací komise se shodují, že chyba ve výrobě, která to celé způsobila byla náhodná, nicméně rozhodnutí o provozuschopnosti zařízení musí následovat po důrazné kontrole ihned po smontování.





Pilotované lety | Rakety | Raketoplány | Sondy | Kosmodromy | Kosmonauti
2007-2011 © KOSMONAUTIKA.CZ Všechna práva vyhrazena. Designed by František Zajíček