HOME KONTAKTY MAPA WEBU
GEMINI 12

posádka: Jim Lovell, Edwin Aldrin
hmotnost lodi: 3762,1 kg
start: 11. listopadu 1966 20:46:33 UTC
kosmodrom: Cape Canaveral Air Force Station, Florida, vzletová rampa LC-19
nosná raketa: Titan 2 GLV
počet oběhů: 59
přistání: 15. listopadu 1966 19:21:04 UTC
trvání letu: 3 dny 22 hodin 34 minut 31 sekund

Astronauti během letu Gemini 12 čtyřikrát procvičili setkání a spojení s cílovým tělesem Agena, provedli tři výstupy z kabiny a 14 vědeckotechnologických experimentů. Aldrin také absolvoval delší pobyt ve vesmíru na 30metrovém laně spojený s prací na panelech Ageny. Protože palivové čerpadlo Ageny mělo poruchu, oproti předchozím misím nebyla zvýšena oběžná dráha komplexu obou těles, ale naopak snížena.
Do vesmíru si astronauti brali speciální "nádobíčko", jako zápěstní lanko a lano konstruované tak, jak je mají umývači oken, aby nespadli z okenní římsy. Popelčiny střevíčky se zdaleka nemohly rovnat "zlatým papučkám", které měl Aldrin nazuty ve vesmíru. Byly to jaksi "nožní úchyty", připomínající holandské dřeváky, kterými se mohl přichytit k pracovní stanici v prostoru lodi. Jeden z jeho nejlepších triků byl ten, že si s sebou vzal přenosné ruční příchyty, jež se daly přicvaknout na Gemini nebo na Agenu, aby mohl ovládat pohyby svého těla. Ve svém skafandru měl ještě navíc různé nářadí, které jej doprovázelo mimo kabinu.

PROBLÉMY S AGENOU

Pátek, 11. listopadu 1966. Bílý transportér se znakem NASA na boku zastavuje u červeného můstku, vedoucího k montážní věži komplexu 19. Z vozu vystupují dvě postavy v bílých skafandrech a pomalu kráčejí cestou, kterou již absolvovalo devět dvojic. Vpředu velitel Jim Lovell, sledován druhým pilotem Edwinem „Buzz“ Aldrinem, který nese na zádech ceduli s výrazným nápisem END. Ano, dnes začíná poslední let v Programu Gemini.
Ve 21:46:30 SEČ se zažehují motory prvního stupně a o tři vteřiny později opouští poslední Gemini svůj mateřský přístav. O tři minuty později zahajuje práci druhý stupeň. 5 minut 52 vteřin po startu hlásí posádka Gemini: "Vypnutí motorů“. Jejich kolega, astronaut Pete Conrad z houstonského řídicího střediska potvrzuje: "Rozumím, vypnutí motorů. Dvanáctko, proveďte úpravu rychlosti pro navedení na orbitu.“ První prací astronautů je oprava chyb v navedení na dráhu. Mezi Zemí a kosmickou lodí létají prostorem čísla. Palubní počítač vyhodnocuje záznamy palubních měření, velké počítače IBM 7094 v Houstonu měření pozemních stanic. Během minuty má již Aldrin výsledek: „Nula, nula, dvě, osm, nula. Dopředný.“ Houston: „Přepínám. Rozumím, dvacet čtyři dopředu to dělá. V pořádku.“ „Dvacet osm dopředu!“ „Dvacet osm dopředu. Rozumím.“ Je třeba opravit rychlost o 28 stop za vteřinu. O tolik dala menší výkon nosná raketa. Gemini sleduje Agenu, letící dosud s tisícikilometrovým náskokem, jihovýchodním směrem přes Atlantik. Ve 02:00:23 SEČ se uskutečnuje spojení s Agenou. Podle programu mají zapnout motor Ageny. Zjišťují však, že turbočerpadlo tohoto motoru nepracuje. Ředitel letu dává příkaz k odpoutání od Ageny. Po prověření situace se znovu spojují. Lovell pilotuje dvakrát a Aldrin jednou. Pak zkoušejí pomocné motory Ageny. Ty pracují dobře. V Houstonu padlo rozhodnutí: zatmění Slunce znovu na program. Astronauti mění dráhu letu tak, aby se mohli druhý den setkat se stínem, který vrhne Měsíc na zem. Po ukončení tohoto manévru se ukládají ke spánku.

VÝSTUP DO OTEVŘENÝCH DVEŘÍ

Po šesti a půl hodinách slušně hlubokého spánku se Lovell a Aldrin připravují k pozorování. Původně měli pozorovat z otevřených dveří, ale pro nedostatek času zůstává Aldrin v kabině. Ve 13:48 SEČ, když loď míjí ostrovy Galapágy, zachycují zatmění speciální kamerou Maurer na 70mm film. Pořizují dva snímky. Vyfotografovat měsíční stín na Zemi se jim však nepodařilo.
Okamžitě začínají připravovat další pokus – výstup do otevřených dveří. V 17:15 SEČ otvírá Buzz Aldrin dveře lodi. Ke kabině je připoután přívodem kyslíku dlouhým 46 cm, 61 cm dlouhou hadicí pro odvod vzduchu, 77 cm dlouhým elektrickým konektorem. Kromě toho je zajištěn nylonovým lanem, které si může nastavit na délku 74, 89 nebo 108 cm. Před tím, než se staví na sedadlo, cvičí půl minuty. Toto cvičení přinese lékařům další informace o chování člověka ve vesmíru při práci. Nad osvětlenou částí Země snímkuje povrch planety, na noční straně fotografuje pomocí aparátu vybaveného mřížkou na odraz vybrané oblasti Mléčné dráhy, Siria a některé hvězdy souhvězdí Kasiopey. Je to pokračování pokusů zahájených na GEMINI 10. Přitom spatřil Buzz velice jasnou hvězdu, kterou nemohl identifikovat. Po chvíli bádání se mu to přece podařilo. Byl to papírový sáček, který před chvílí vyhodili do prostoru …
Aldrin pozoroval stejný úkaz jako Gordon v září, při letu GEMINI 11. Zdálo se mu, že ho nějaká síla táhne ven z kabiny. Tato síla není patrně fiktivní, ale půjde asi o skutečný fyzikální jev. Odborníci z NASA to vysvětlují tím, že dekomprese se uskuteční nedokonale a poslední zbytky atmosféry z kabiny unikají po značnou dobu, čímž působí „průvan“ ve směru z lodi do kosmu. Činnost mimo kabinu trvá 2 hodiny a 29 minut. Po celou dobu má Buzz tep i dech blízký normálu. Druhá směna končí ve dvě hodiny v noci. Astronauti se ukládají ke spánku.

DRUHÝ VÝSTUP

Neděle 13. listopadu začíná poplachem. V 10.37 pozemní stanice zjišťují, že jedna z palivových baterií nedodává proud. Astronauti jsou okamžitě probuzeni. Vyřazují jeden článek z provozu. Tím sice klesá výkon baterie o jednu třetinu, ale na další experimenty to nebude mít vliv. Odpoledne se objevuje další závada. Ve 14:20 SEČ selhávají dvě orientační trysky. Hlavní program dne – kosmická procházka – však přesto v 16:32 SEČ začíná. Aldrin, jako šestý muž v historii kosmonautiky, opouští palubu kosmické lodi. Hned od začátku je tu nápadný rozdíl proti jeho předchůdcům. Tep se pohybuje v rozmezí 102 až 122. Američané se poučili z počátečních obtíží. Nejvíce namáhá pohyb a nedostatek opory. Proto má Buzz vně kabiny vysunovací, 2,5 m dlouhé „zábradlíčko“, na skafandru popruhy s karabinkami, na nohou přezůvky se smyčkami a na povrchu obou těles mnoho záchytných bodů. Také rozcvička ve dveřích minulého dne mu pomohla se aklimatizovat. Aldrin dnes pracuje na dvou pracovištích. Čistí nejprve okénka lodi. „Nemohli byste mi taky vyměnit olej?“ poroučí si velitel Lovell jako u benzínové pumpy. Pak Aldrin spojuje Gemini a Agenu třicetimetrovým lanem, aktivuje sběrač mikrometeoritů a odchází do adapteru s kamerou, která bude sledovat jeho práci v „dílně“. Zde na desce 76 x 76 cm zašroubovává a vyšroubovává šrouby, propojuje elektrické a pneumatické konektory a jednu chvíli honí nástroje, které mu uletěly po adapteru. „Cvičím tu rande v malém,“ oznamuje veliteli. Přesto se nepotí; klimatizace chladí skafandr skvěle, snad až příliš, protože si jednou postěžuje, že mu „táhne na nohy“. Pak se vrací na Agenu a pokračuje, nyní již opět v denním světle, v nácviku montáže na druhém, menším panelu. Vše jde tak dobře, že procházka je prodloužena z plánovaných 113 minut na 129. Tím padá Cernanův rekord 125 minut, který vytvořil při letu GEMINI 9. Než zavírá dveře, pozoruje z nich činnost trysek poškozených motorů, které velitel střídavě zapíná a vypíná. Výstup končí v 18:42 SEČ. O dvě hodiny později, 47 hodin 18 minut po startu, se Agena odpojuje od Gemini a začíná let na laně. Lano bylo odhozeno 51 hodin 51 minut 10 vteřin po startu.

TŘETÍ VÝSTUP

V 16:20 SEČ otvírá naposledy Buzz Aldrin dveře lodi. Znovu cvičení a fotografování. Zbavují se zbytečné přítěže, která jim překážela v kabině. Velitel si libuje: „Tak teď mám konečně kam dát nohy.“ V 17:12 SEČ je kabina opět uzavřena. Pak vypovídá poslušnost ještě třetí manévrovací tryska. Astronauti jdou spát ve tři hodiny ráno.
Poslední kosmický budíček jim dává v 10:30 SEČ sledovací loď Rose Knot Victor. Jsou nevyspalí, ale v dobré náladě. Tu jim nemůže zkazit ani zjištění, že „neteče voda“ a že tedy musí žvýkat polosuchou dehydrovanou stravu. Odpoledne přibývá do seznamu poruch další článek palivové baterie a čtvrtý manévrovací motor. Ale konec letu se blíží. Ve 19:46 SEČ postupně zapalují čtyři brzdicí rakety. Rychlost lodi klesá. Velitel odhazuje sekci brzdicích motorů a oznamuje to pozemním stanicím: „Retro odhozeny!“ „Hoši, brzdíme!“ Astronauti potvrzují, že všechny systémy jsou v pořádku.
Kabina Gemini 12 přistála ručně řízená po bezmála čtyřdenním letu na padáku na hladině Atlantiku, asi 5 km od letadlové lodi USS Wasp, která astronauty nalodila.

Pilotované lety | Rakety | Raketoplány | Sondy | Kosmodromy | Kosmonauti
2007-2010 © KOSMONAUTIKA.CZ Všechna práva vyhrazena. Designed by František Zajíček