
HTV (H-II TRANSFER VEHICLE)

délka lodi: 9,8 metru
průměr lodi: 4,4 metru
nosná raketa: H-IIB

hmotnost (vzletová): 19356 kg
životnost: 30 dní
hmotnost lodi bez nákladu: 10 500kg
nosnost v hermetizované sekci: 4500 kg
nosnost v nehermetizované sekci: 1500 kg
HTV je dopravní prostředek Japonské kosmické agentury (JAXA). Jde o nákladní bezpilotní kosmickou
loď určenou k zásobování Mezinárodní vesmírné stanice (
ISS). První start se uskutečnil v září 2009. Je podobná evropskému "náklad'áku"
ATV, ale liší se způsobem připojení k ISS.
Zatímco
ATV se pomocí automatického stykovacího zařízení připojí samo, loď HTV se ke stanici jen přiblíží a posádka ji připojí sama pomocí robotického manipulátoru.
Kosmická lod' HTV je určena k samostatnému aktivnímu letu v trvání do 100 hodin, v zakonzervovaném pohotovostním stavu více než týden.
Připojena ke stanici
ISS může být více než 30 dní.
SEZNAM VYPUŠTĚNÝCH HTV:
HTV-1
HTV-2 (KOUNOTORI 2)
Loď HTV se skládá z těchto částí:
PŘETLAKOVÝ NÁKLADOVÝ ÚSEK
Přetlakový nákladový úsek má tvar válce o průměru 4,4 metru a celkové délce 3,14 metru. Na přední straně je zakončen dnem tvaru nízkého komoleho kuželu, v jehož středu je
umístěn standardní pasivní stykovací uzel typu CBM.
Uvnitř může být uloženo až 4500 kg nákladu, umístěného v 8 skříních a to buď ve přemístitelných skříních ISPR (International Standard Payload Rack), nebo pevně instalovaných
skladových skříních otevřených HRR (HTV Resupply Rack) nebo přetlakových PSRR (Pressurized Stowage Resupply Rack).
Klimatizaci během připojení k ISS zajišťuje stanice prostřednictvím systému mezimodulového větrání IMV (Intermodular Ventilation).
OTEVŘENÝ NÁKLADOVÝ ÚSEK
Otevřený nákladový úsek má tvar válce o průměru 4,4 metru a celkové délce 3,50 metru. Na boku má obdélníkový otvor, kterým je přístupný náklad pro vyzvednutí buď staničním manipulátorem SSRMS (Space Station Remote Manipulator System)
nebo manipulátorem JRMS (JEM Remote Manipulator System) modulu Kibo. Uvnitř může být uložen náklad o hmotnosti až 1500 kg na standardizovaných paletách buď pro přepravu experimentů a dalšího vybavení externí plošiny modulu Kibo,
nebo pro přepravu náhradních bloků ORU (Orbital Replacement Unit) vnjěších systému amerického segmentu stanice.
Na boku tohoto úseku je umístěna kotvička PDGF (Power and Data Grapple Fixture) pro zachycení modulu manipulátorem SSRMS.
ÚSEK AVIONIKY
Úsek avioniky je válcového tvaru o průměru 4,4 metru a výšce 1,25 metru a nese většinu elektroniky včetně řídicího a komunikačního systému modulu a systém
zásobování elektrickou energii (baterie, systém řízení distribuce a nabíjení akumulátoru).
MOTOROVÝ ÚSEK
Motorový úsek má tvar nízkého komolého kužele o maximálním průměru 4,4 metru a výšce 1,27 metru a nese 4 nádrže s kapalnými pohonnými látkami (palivo monomethylhydrazin, okysličovadlo směs oxidů dusíku MON-3) a 4 kulové tlakové láhve s plynným héliem pro tlakování nádrží.
Na spodním dnu sekce se nacházejí 4 manévrovací motory o tahu 4×490 N rozdělených do dvou nezávislých skupin. Celkem 28 motorků pro orientaci a stabilizaci modulu o tahu 28×110 N je rozděleno též do dvou nezávislých skupin po 14 motorech; 12 motorků je umístěno na
horním obvodu Přetlakového nákladového úseku, zbývajících 22 je umístěno na motorovém úseku.
 |