![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() nosná raketa: Sojuz FG start: 15. května 2012 v 5:01:23 SELČ ![]() posádka: Gennadij Padalka, (4), velitel, CPK Sergej Revin, (1), palubní inženýr, CPK Joseph Acabá, (2), palubní inženýr, NASA V závorkách je uveden celkový počet letů do vesmíru včetně této mise. kosmodrom: Bajkonur vzletová rampa: LC-1 přistání: 17. září 2012 v 04:52:53 SELČ trvání letu: 124 dní 23 hodin 51 minut a 30 sekund ![]() První start lodi Sojuz v roce 2012 byl v plánu 30. března, situace se ovšem značně zkomplikovala. Během tlakových zkoušek (prováděné při 3 atmosférách, běžné zatížení při letu nepřekročí 1,3 až 1,5 atmosféry) se v modulu objevila malá netěsnost. Podrobnější průzkum následně ukázal, že některé vnitřní plochy modulu jsou zkřivené a „vyboulené“. Návratový modul praskl v místě, kde je umístěn manévrovací systém trysek, užívaných při návratu lodi na Zemi a začal z něj unikat vzduch. Výsledkem je nepoužitelnost modulu k pilotované misi a jeho vyřazení de facto do šrotu. ![]() Protože vyměnit pouze návratový modul by bylo nebezpečné vzhledem k mírným odlišnostem mezi jednotlivými exempláři lodí Sojuz (některé systémy by nemusely stoprocentně spolupracovat), jednodušší a vhodnější bude výměna celé lodě, z toho však vyplývá, že každá posádka bude nyní startovat v lodi, určené až pro posádku následující, toto letos zapříčiní poměrně dlouhé odklady startů, příprava nové lodě zabere nějaký čas. Několik posádek tak započne svou misi se zpožděním, několik posádek si bude muset prodloužit pobyt na stanici, aby operace na ISS netrpěly dlouhou přítomností pouze tří kosmonautů. VYŠETŘOVÁNÍ Rusko ustanovilo komisi, která má vyšetřit příčinu netěsnosti Sojuzu a zajistit, aby se to už neopakovalo. Je to v poslední době další neúspěch ruského kosmického programu, za posledních několik měsíců jmenujme pád rakety Sojuz se zásobovací lodí Progress loni v srpnu a následné ochromení provozu ISS kvůli přerušení letů raket Sojuz nebo neúspěch sondy Fobos-Grunt k Marsu v listopadu. Podle Suffrediniho však žádný z těchto incidentů není ukazatelem nějakých hlubších problémů ve společnosti Energia, jež v Moskvě vyrábí lodě Sojuz a Progress. "Tato událost (zničení návratového modulu lodi Sojuz) je velmi nešťastná ale, víte, toto je komplikovaný byznys a takové věci se zkrátka stávají. Pro mě to není náznak nějakých hlubších problémů ve společnosti Energia. Neznám příčinu incidentu, mohlo jít o chybu regulátoru, mohlo to být selhání lidského faktoru, Rusové na tom pracují. Já plně věřím, že najdou příčinu a v budoucnu se to již nestane," prohlásil Suffredini. (Převzato z portálu ASTRO.CZ) VZTYČENÍ VLAJEK ![]() ZABEZPEČENÍ STARTU Bezpečnost startu kosmické lodě Sojuz TMA-04 M, bude zajišťovat 8 letadel, 12 vrtulníků a pátrací a záchranná loď Mašuk, která vyplula na Japonské moře. Systémy nouzové záchrany ruských kosmických lodí Sojuz zabezpečují záchranu posádky na libovolném úseku letu – od okamžiku oddělení nosné rakety od startovací plochy prakticky až do té doby, než se loď dostane na oběžnou dráhu. Letadla a vrtulníky jsou za tímto účelem soustředěny na 11 letištích. ÚSPĚŠNÝ START Kosmická loď Sojuz TMA-04M odstartovala v úterý 15. května 2012 v 5:01:23 SELČ z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. V 5:10 SELČ dosáhla úspěšně oběžné dráhy a oddělila se od horního stupně nosné rakety Sojuz FG. EXPERIMENTY Posádka sojuzu veze na ISS osm pouzder s lidskými kostmi, na nichž se bude zkoumat postup odvápnění v podmínkách dlouhodobého beztížného stavu. Experiment, který začal už v červnu 2011, má nahradit dosavadní výzkumy, při nichž se úbytek vápníku sledoval pouze ve vzorcích moči. Zkoumat budou také vliv radiace na kriticky důležité orgány lidského těla a možné metody ochrany. Kosmonauty na palubě orbitálního komplexu čeká výuka cizích jazyků. Acaba má zájem o hlubší studium ruštiny. Ruská část posádky se zas má učit španělsky; americký astronaut je totiž původem z Portorika. Komunikačním jazykem bude nicméně angličtina. ÚSPĚŠNÉ PŘISTÁNÍ ![]() Uzavření poklopů mezi lodí a stanicí přišlo ve 22:12 SELČ, s malinkým zpožděním oproti plánu, cca tři hodiny před plánovaným odletem od stanice. Ale že to byly nabité tři hodiny: prověrky, zda poklopy dobře zapadly a následné vypuštění vzduchu z malého tunelu mezi lodí a stanicí, přepnutí Sojuzu na vlastní elektrické zdroje, navlékání do skafandrů Sokol, vyžadovaných při přistání bezpečnostními předpisy, připoutání se do křesel návratového modulu (zejména tyto dvě činnosti vyžadují ve stísněných podmínkách už tak malého Sojuzu značné úsilí), otevření zámků stykovacího uzlu na modulu Pojsk, otočení celé obrovské stanice o 90 stupňů, aby se Sojuz nevzdaloval směrem nahoru, kam Pojsk míří při normální orientaci komplexu. V návratovém modulu Sojuzu jsou přirozeně tři křesla, prostřední obsadil Padalka coby velitel lodi, po jeho levici "usedl" (spíše veplul) Revin jako kopilot neboli palubní inženýr a po pravé ruce měl Padalka Acabu jako letového inženýra, asistujícího z opačné strany. Po potvrzení "vše OK a připraveno", které zaznělo z paluby Sojuzu a stanice, z řídících středisek v Moskvě a Houstonu, vyslal Padalka z křesla velitele příkaz k otevření zbylých zámků a spon stykovacího uzlu na straně Sojuzu. O tři minuty později, v pondělí 17. září v 01:09 SELČ, přesně podle plánu, se uvolnilo několik pružin ve stykovacím portu a poslalo Sojuz pryč rychlostí asi decimetr za vteřinu, k fyzické separaci došlo ve výšce 405,5 km nad městem Nairobi (Keňa, Afrika). Díky osvětlení exteriéru stanice mohla posádka odlétající lodi komentovat svůj výhled na orbitální komplex. 3 minuty po fyzické separaci Sojuzu, provedl velitel vzdalující se lodi Padalka 15vteřinový separační zážeh, jež zvýšil rychlost odletu od stanice o 0,5 m/s. Díky zážehu loď dosáhla vzdálenosti asi 12 kilometrů od stanice, ve které v 03:56 SELČ provedla zásadní manévr: zážeh hlavního motoru proti směru letu na 4 minuty a 16 vteřin, dosáhla zpomalení o 115,2 m/s a začala klesat do zemské atmosféry. Z města Arkalyk v Kazachstánu po potvrzení brzdícího manévru odstartovalo 6 záchranných vrtulníků, dalších 6 ze vzdálenějšího města Kustanai již bylo na cestě. Po úspěšné separaci modulů Sojuzu v 04:25 ve výšce 140 km pomocí pyrotechnických šroubů následoval za 3 minuty vstup do atmosféry ve výšce něco málo přes 120 km. Posádka si "užívala" přetížení 4-5 G a plameny za oknem. ![]() V 04:38 zahájil počítač Sojuzu sekvenci otevírání padáků, řídící středisko bylo stále bez spojení a povědomí, co se nahoře děje. Zakrátko však záchranné oddíly ve stepi hlásily blížící se Sojuz na velkém hlavním padáku a na obrazovce řídícího střediska se objevily jeho záběry. Hodinu a 43 minut po místním východu slunce, v 08:53 místního času v Kazachstánu, v 04:53 SELČ, po zážehu brzdících raket, produkujícím mrak prachu, úspěšně dosedl návratový modul Sojuzu TMA-04M do kazašské stepi asi 85 kilometrů severně od města Arkalyk. (Převzato z portálu ASTRO.CZ) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pilotované lety | Rakety | Raketoplány | Sondy | Kosmodromy | Kosmonauti
2007-2012 © KOSMONAUTIKA.CZ Všechna práva vyhrazena. Designed by František Zajíček |